Cairo , Egypt +01508281514 darr@elsayad121216.com

الفصل السابع والأخير

اليوم.. موعد فحص الحاج صالح عند الطبيب.. كانت هنا تأتي معه كل مرة.. ولكن اليوم صمم الحاج أن يأخذ زوجته وابنته معه. قالت عايدة بتعجب: -إزاي هروح معاك وأسيب نعمة لوحدها؟ رد بملامح جامدة: -أخوها جاي على الطريق ومش هتكون لوحدها.. يله بسرعة عشان منتأخرش. بالفعل كان نعمة بمفردها في المنزل.. حتى سمعت جرس الباب ..قامت بفتحه وكانت الصدمة.. -سعد!! أنت جاي عايز إيه.. وإزاي تجيلك الجرأة إنك تيجي لحد باب بيتنا بعد اللي عملته. دفع سعد الباب بعنف.. فرجعت نعمة إلى الوراء بصدمة وقالت غاضبة: -أنت أتجننت.. لو ما مشيتش دلوقتي.. أنا هصوت وهلم عليك الجيران. صرخ عليها سعد بعنف: -صَوتي يا نعمة.. صَوتي بحق الظلم اللي عملتيه فينا.. بحق كذبك وادعائك علينا بالباطل.. أنا جاي النهاردة عشان أفهم أنتِ ليه عملتي كدا.. أنا أذيتك في ايه؟ أختك عملتلك ايه عشان تكوني بالظلم دا؟ ردت نعمة بعنف قائلة: -ظلم؟! تعرف أنت ايه عن الظلم؟ أنا حبيتك السنين اللي كنت عندنا فيها.. ولا حسيت بيا.. وفي الآخر طلعت بتحب أختي.. أنا ظلمتك زي ما أنت ظلمتني.. وأنا رديتلك القلم عشرة.. أنت رفضتني يا سعد لما أمك عرضت عليك إنك تتجوزني.. قلت إنك مش بتحبني بس بتحب أختي.. وأختي كمان كانت عارفة إن أنا بحبك ومع ذلك هي وافقت على حبك ده.. فيها ايه أختي زيادة عني علشان تحبها وأنا لا.. كان لازم أبرد ناري.. كذبة صغيرة بس مكنتش أعرف إن الموضوع هيوصل لكدا.. كنت بحسب إن أبويا هيزعل منك شوية وخلاص.. أو مش هيوافق على جوازكم وخلاص بس الموضوع وسع مني ومعرفتش ألمه.. يعني انتوا السبب مش أنا وتستاهلوا أكتر من كدا. تنفس سعد الصعداء وقال براحة بعد إعترافها وظهور براءته: -أخيرًا يا نعمة.. بعد السنين دي كلها اعترفتي.. ظلمتيني وظلمتي أختك.. ضيعنا سنين عمرنا بسببك.. كان زمانا دلوقتي متجوزين ومعانا بدل العيل إثنين ...حسبي الله ونعم الوكيل. دخل في تلك اللحظة والد نعمة ووالدتها أختها هنا بصدمة بسبب فعل نعمة. الحاج صالح لم يقوى على الوقوف.. جلس على أقرب كرسي من الصدمة. ضربت عايدة بنتها بالقلم قائلة ببكاء: -كل اللي حصل بسببك أنتِ.. إحنا صدقناكِ.. وكذبنا أختك.. وكذبنا الواد اللي وثقنا فيه وأكل في بيتنا عيش وملح.. معقولة غيرانة من أختك للدرجة دي.. تشوهي سمعتها.. منك لله ياشيخة.. ولا أنتِ بنتي ولا أعرفك لحد يوم الدين. ارتسمت الصدمة على وجه نعمة . جرت وركعت عند قدم والدها الجالس قائلة برجاء: -لا يا بابا أنا مش قصدي حاجة وحشة والله.. أرجوك سامحني.. نيتي ما كانت وحشة أبدًا.. مكنتش أعرف إن كل دا ممكن يحصل. نفض الحاج صالح يدها من على يده ثم ظل يضربها بالعصا خاصته قائلًا: -حسبي الله ونعم الوكيل فيكِ، أنتِ طالعة بالجحود دا لمين؟.. كنتي هتدمري سمعتي وسمعة أختك، وسمعة الشاب الطاهر.. منك لله ..منك لله جرى الجميع عليه.. حتى يخلصوا نعمة من تحت يده. ثم أكمل: -أنتِ من النهارده ملكيش أهل.. روحي عند جوزك ومشوفش وشك تاني. تكورت نعمة في زاوية الغرفة وهي تبكي بصمت. قام الحاج صالح من مجلسه وهو يذهب في إتجاه ابنته هنا قائلًا بدموع وحزن: -أنا آسف يا بنتي.. أنا السبب في حياتك دلوقتي.. أنا السبب إنك تبعدي عن واحد بيحبك.. سامحيني يا بنتي.. ولو إني مش هعرف أسامح نفسي. حضنته هنا ببكاء قائلة: -مسامحاك يا بابا.. والحمد لله إنكم عرفتوا إني بريئة.. وإني أنا وسعد معملناش أي حاجة غلط. ثم توجه إلى سعد وقال: -لو مكنتش وافقت على كلامك يوم خطوبة مروان.. مكنش الحقيقة تظهر دلوقتي.. أنت فعلًا إدتني فرصة تانية إني أصلح غلط أنا عملته زمان.. أرجوك أنت كمان تسامحني. قبّل سعد يده قائلًا بابتسامة: -سامحتك طبعًا يا حاج.. ممكن دلوقتي أطلب أيد هنا عشان نتجوز. وضع صالح يد هنا في يد سعد قائلًا بسعادة: -دا أنا اللي بطلب أيدك عشان تتجوز بنتي. جاء مروان ومعه والدة سعد وهي تدخل بالزغاريط المصرية الأصيلة. أخيرًا كل شئ رجع لطبيعته . حضنت عايدة صديقتها نجوى بحب والجميع يعتذر لها على ما حدث. وحضنت نجوى هنا وقالت بفرح: -نورتي عيلتنا يا مرات ابني. حمحم سعد وقال: -أنا مش هقدر أعمل فرحي من غير نعمة.. سامحها يا حاج.. هي غلطت وعرفت غلطها خلاص.. بلاش نقسى عليها أكتر من كدا. نظرت له نعمة بعدم تصديق بأنه يطلب من الجميع مسامحتها.. بعد كل ما حدث . ابتسم لها وقال: -لأن هنا مش هتقدر تفرح من غير أختها. يقول الإمام الشافعي: لما عفوت ولم أحقدْ على أحد أرحتُ نفسي من هَمِّ العداواتِ إِني أُحَيِّ عدوي عند رؤيتِه لأدفعَ الشر عني بالتحياتِ وأظهرُ البشر للإنسان أبغضه كأنما قد حَشى قلبي محباتِ الناسُ داءٌ ودواءُ الناس قُرْبُهم في اعتزالهمُ قطعُ الموداتِ تمت بحمد الله

Get In Touch

Cairo , Egypt

darr@elsayad121216.com

+01508281514