Cairo , Egypt +01508281514 darr@elsayad121216.com

الفصل الخامس

- ومالها كاميليا بقا يا عنيا؟ مدرسه خصوصي تلاقي (وشاورت على إيثان) مترجمه تلاقي (وشاورت على نيسان) وواخده بلال ومايا فوق البيعة، فا قولي لي بقا مالها كاميليا؟ سمعت صوت يأتي من خلفها.. - زي العثل كاميليا، قمر، إيه الحلاوة دي. نظرت كاميليا واتفاجئت بـبلال وأخته. - كاميليا بخجل مصطنع: جرا ايه يا بلالي؟ مش كده يعني، كسفتني. - بلال نظر اليها بحب.. بلالك؟! - عارف لو كان اسمك هلال، كنت هتكون هلالي الذي أضاء عتمتي، في كلتا الحالتين شكراً لأنك نورت حياتي بوجودك.. صفّر إيثان، وغمز لليليان.. - صحبتك طلعت شاعرة. وهكذا قضوا الوقت بين تذمر ليليان ومشاكسه إيثان عليها. لكن هل يستمر الحال؟ الدنيا ليست وردي فقط، لكن هل الحب قوي لدرجة تجعلهم يتحملون اي عاصفه تأتي إليهم؟ فالحب وحده لا يكفي، لابد أن يكون معه الثقة والاحترام، لا بد من كلا الطرفين أن يحصل على رصيد كافي في قلب كل منهما الآخر، رصيد إذا صدفهم عاصفة يكونوا قادرين على محاربتها، لم يهرب طرف من دون الآخر، لابد من أن يمسكوا أيادي بعضهم لبعض، الحب المتين أساسه التفاهم، والمواقف والتجارب تقوي حبهم لبعض، الإكتفاء بالحب فقط بمثابة وقوع جدران ليس له عمدان، عاصفة أمامهم هل يستطيعون الخروج منها؟ ولا يهرب أحداً إلي الشاطئ بمفرده ويترك خلفه من يحبونهم بشدة، الحياة تجارب فعليك أن تقودها بذكاء ويقين.. أتي موعد إجراء العملية والكل خائف مما هو قادم إليه.. أندي كان يمسك يد زوجته ليعطيها الأمان والاطمئنان، فهي كانت ونعم السند، ومشوار حياتهم لم تكن سهلة، هي أول من دفعته للأمام هي رفيقة عُمره، هي حياة بأكلمها.. - هتخرجي منها على خير ثقِ بالله. - سوزان بدموع..ونعم بالله. جاء إليهم دكتور وليام، هو دكتور في جراحة الأورام. منذ سنتين تعبت سوزان، وشعرت بصداع ولم تتحمله، ولما ذهبوا إلى إحدى مشافي استراليا وقاموا بإجراء الفحوصات والاشعات، تبين لهما كتلة صغيرة في الرأس، وتواصلوا مع دكتور وليام لكي يتابع حالتها لكن للأسف وقته ليس ملكه، كان أمامه عدة مرضي في كشف طويل، لكن استمرت علاقتهم على موعد آخر، ولم يستسلم أندي أبداً، فكان يتواصل مع دكتور وليام بعد أن رشح له دكتور صديقة يدعى مانويل، لكن رفض اندي تدخل دكتور اخر سوي وليام الذي وافق أن يقوم هو بعملية سوزان وقدم له الميعاد... الكل خارج غرفه العمليات متوتر ومنتظرين خروج سوزان، وقفت بجنبه ليليان امسكت يده لتمد له القوة، نظر إليها بحب على هذه المخلوقة التي لم يمر على تعارفهم غير شهور وعلى فراقهم سنوات لكن في تلك الظروف كل واحد منهم ظهر معدنه، العِشرة ليست بعدد السنوات لكن بعدد المواقف، ودعي من قلبه ان يدوم الحب بينهم، وداعمين بعضهم لبعض مثل والده ووالدته، ساعات مرت عليهم بالخوف المُبهم، قاطع نظرتهم لبعض خروج دكتور وليام من العمليات وواضح عليه التعب والإرهاق... -تمت العملية بنجاح. الكل ركضوا عليه واتكلموا بنفس الوقت. دكتور وليام : اهدأوا من فضلكم، العملية نجحت وهي الآن بخير وتحتاج بعض من الراحة، اعطوها وقتها. تركهم الدكتور وهم في حالة الراحة من الكابوس الذي يسمى السرطان.. استيقظت من نومها بعد إجراء عمليتها، وهي الآن في فترة النقاهة، اشتاقت لبيتها وأسرتها، خرجت من المشفي فور شفائها، وسمح لها الدكتور وليام بالخروج على وعد منها بالاهتمام بالأدوية في المواعيد المظبوطة. - نورتي بيتك يا أحلى سوزي في الدنيا.. إبتسمت سوزان بحب : تسلم يارب ياحبيبي، متعرفش قد ايه فرحانة بخروجي عشانكم، نفسي اووي أحضّر لفرح إيثان وبلال بنفسي، أجهز لهم كل حاجة يحتاجوها... ضمها بحنان وربت على ضهرها بحب يفيض به.. - إن شاء الله ربنا هيتمم فرحهم على خير وتعملي كل اللي نفسك فيه.. في بيت ليليان كانت تحضر مع والدتها الغداء في وسط مشاغبات كاميليا لهم - أيوا بقا على الناس اللي بتعمل أكل للعريس المنتظر. نيسان: وأنتِ يا لمضه أمتي هتبهري بلال بأكلك؟ كاميليا بتكبر مصطنع.. لا, أنا أكلي ميختلفش عنه اثنين... بينما ليليان كانت شارده في آخر مقابلة بينهم وكلام إيثان يتردد في اذنها.. إيثان بعصبية مفرطة: يعني ايه تسافري لوحدك مش فاهم، وازاي توافقي على حاجة من غير ما ترجعي لي.. إنتظر منها الرد لكن هي كانت تبكي فقط من صريخ إيثان عليها.. هدأ من نفسه لأنه يعلم جيداً انها لا تحب أحداً يرفع صوته عليها.. - بصي لي يا لي لي. نظرت إليه بدموع مزقت قلبه. - ليه بس الدموع دي، ناقشيني إتكلمي معايا، ماهو مش منطقي كل لما اغضب او ازعق شوية يكون ده رد فعلك، العياط مش حل أبداً ومش هنعرف نلاقي لغة حوار بنا، الحياة مشاركة وانتِ حتى سلبتي الحق ده مني، خليني أول اهتماماتك، خدي رأي مش معقول كدة إنك تنفذي وبعدها تفكري تعلني عن اللي نفذتيه، معنى كده إنك بس بتعرّفيني من باب العلم بالشيء، لو سمحتي أنا مش بطلب المستحيل ومتفتكريش إن الحياة وردي أو خاليه من المشاكل، هتقابلنا مطبات لكن هل هنسيبها تعدي علينا وتدمر كل شيء؟ تدمر كل اللي أتبني؟ إحنا قصتنا غريبة وتعارفنا أغرب لكن بصي يقينا ببعض وصلنا لبعض، أيوة منكرش إن في عقوبات وسوء فهم قابلنا في وسط الطريق، وأخد من عمرنا سنين لحد ما وصلنا لبعض متجيش أنتِ بعد كل ده تهدمي كل حاجة في لحظة..

Get In Touch

Cairo , Egypt

darr@elsayad121216.com

+01508281514