Cairo , Egypt +01508281514 darr@elsayad121216.com

القصة الثالثة والأخيرة نسور مغرورة الفصل السادس

مشيت اسيل من بيتها بكسرة وقهره وفضلت تمشي بالشارع من دون ماتبص لي شي حوليها ودموعها جفت من كتر البكا وصار الليل وهي لسه بتمشي لحدي ماوقفت بهاويه في بيت معز الدين اسر *في إيه ياهند هند وهي تخفي دموعها *مافيش اسر *هو ايه الي مفيش انت مخبيه عليا ايه احكيلي انا جوزك هند تصرخ *قولت ليك مافيش ايه ياعم هو تحقيق طلع اسر وهو معصب من زعيق هند بوشو وهي فجأة وكأنها فاقت جريت وراه هند*اسر اسر انا اسفه والله ماقصدي اسر ركب سيارتو من غير مايحاكيها وهي رجعت وسدت عليها باب غرفتها بتكلم نفسها هند *ليش زعقتي بوشو ماعارفه انو عصبي انتي واحدة غبيه انا ماصدقت صلحت علاقتي فيه وبتبكي على ايه على مازن افرضي عرف كانت هتبقى مصيبة بالأساس هو مابحبو خليني اتصل فيه شوف فين راح هاد المغرور هند تحاول الاتصال ولكن أسر مابيرد وبنهاية قفل التلفون هند تنزل التلفون *ايه ده هاد مين مفكر حالو سكر بوشي فجأة تسمع صوت خبط في الباب هند *مين تيتة اسر *انا يابنتي هند تتنفس بضيق * هي العجوز الخرفانه عايزه مني ايه كمان.... وعايزة ايه ياتيته تيته *جيت أسألك هو اسر رايح فين بهالوقت هند *ايه هو انا السكرتارية تبعو لحتى اعرف لفين بروح وعايز يعمل ايه ولا ابنك بيقول لحد تيته تنزل من عالدرج وهي بتكلم نفسها *ايه هو ده بنات آخر زمن ماكلفت نفسها حتى أنها تفتح لي باب الغرفه في العمارة ظافر يحقق مع البواب ظافر *انا عايز اعرف مين اللي اجا شقة مازن اليوم البواب *ماحدا غير الأستاذ أمير والاستاذه ميسون ظافر بغضب مرعب يمسكه قميصه *كيف مافي حدا فات عالشقة البواب بفزعه وعيونو هتطلع من مكانها*اي اتذكرت في واحده قالت طالعه شقة الأستاذ مازن بس مارجعت ظافر بدهشة *ايه! واحده! ومين هي الواحدة البواب يحاول بتذكر *كان اسمها اسيا لا أمل لا اس هو ماعرفش بس هو أمير *انت قصدك اسيل البواب*ايوه كان اسمها اسيل ظافر يلتفت إلى أمير * ومين بتكون هي اسيل أمير *اخت سكرتارية مازن ظافر *وفين بيتها لهي أمير *مشي معاي انا بدلك اسر وهو بيبص من شباك سيارتو يتفاجئ باسيل وهي على حافة الهاوية ينزل بسرعة ويركض عليها بسرعة ويجذبه بآخر لحظة حتى وقع عالأرض وهي على جنبو تعاين عليه بدهشة وهو يكسر الصمت بزعيق *ايه انتي مجنونه عايزه تقتلي نفسك اسيل فضلت ساكته وأسر عمال يزعق وهي مافيش رد غير دموعها الي بتكوي خدها اسر يقرب من اسيل وهو لسه بزعق *انتي ايه خرصى طرشه احكي بأي شي انا بحكي مع خيال. فضلت اسيل ساكته وهي عمال تبكي بحرقة اسر يمد ليها ايدو مشان تقوم تبص لايدو وترجع تبص بلأرض اسر *ايه مش عايزة تقومي طب سيبك تعرفي انا الغلطان ياريت لوسبتك تموتي كان احسن لك قصد سيارتو قام وقف وهو متأسر لحالها صعبت عليه لف ورجع ليها تاني قعد جنبها اسر يتكلم بعيون مليانه حزن والم *هي الحياة تبكينا في لحظة وتفرحنا بلحظة تبص عليه وهو بيتكلم بتاسر وكان باين عليه انو هو كمان متألم من جواه فضل يحكي وهي بتبص عليه بدهشة اسر *انا كمان كنت متلك في يوم من الايام كنت بنفس هي الحالة بهداك اليوم فقدته امي وابي واختي بحريق بلحظة لقيت نفسي لحالي صرت تايه كان وقتها عندي سبعة عشر سنه ماضل لي شي غير ستي قولت خلاص الحياة خلصت لحد هون وخلص قولت انا كمان لازم احرق نفسي بنفس النار وبأخر لحظه وانا بشعل عود الكبريت دخلت علي ستي واتخضة لما لقتني بهالحالة مسكت مني عود الكبريت ومااخدتني بحضنه بالعكس ضربتني المين لليوم بتذكر وكانوا الي صار كان امبارح قالت لي اسمع الألم الأول ده مشان تعرف انو مهما كبرت مشاكلك وهمومك تتذكر انو ربنا موجود وهو بيحل كل شي والألم التاني مشان تتعلم تصبر وتواجه يبص عليها ويلاقيها هي كمان بتبص عليه بس كانت بلشت تهدى. اسر وهو بيبص عليها *كل مشكلة في الكون وليها حل والهروب ماحل لمشاكلنا لازم الواحد منا يبقى قوي مشان يحارب اسيل واخيراََ تكسر صمتها *صحيح كل مشكلة وليها حل بس إلا مشكلتي اسر يحاول تهداة جو الحزن والكأبه *يالله هو ده صوتك ولا انا بيتهيأ لي تحاول التبسم * لا هو وقف وهي كمان همة واقفه اسر *اسمعي ياستي قومي معاي هلأ خدي راحتك وبكره بتبقى بتحكيلي كل شي هلأ مابدي اضغط عليك اسيل *بس انا ماعندي مكان اسر بعد صمت *خلاص مافيش مشكلة ارح عندي البيت اسيل وقفت بخضة *البيت يلتفت عليها *ماتخفيش البيت فيهو مرتي وستي مشيت اسيل مع أسر وظافر راح لعندها البيت يخبط عالباب بقوة تفتح عمتها عمتها بارتعاب *نعم ظافر *فين اسيل عمتها بدهشة *اااسيل بب بس هي مش هون هلأ ظافر بغضب *كيف يعني مش هون طب راحت فين عمتها *مابعرف بس هي من النهار مارجعت انتو مين ظافر *نحن تبع الشركه الي بتشتغل فيها وفي شوية شغل كنا عايزين نناقشو مع بعض عالعموم لمابترجع اتصلي فينا هاده كرتي

Get In Touch

Cairo , Egypt

darr@elsayad121216.com

+01508281514